Szerző: Bodóczki Anita ügyvezető – BODENEL Kft.

A vasúti infrastruktúratervezés rendkívül összetett, soktényezős folyamat. Nemcsak a jogszabályi előírásoknak kell megfelelni, de törekedni kell a beruházási és a majdani üzemeltetési költségek minimalizálására, ezenfelül a megvalósítandó terveknek a jelenlegi és várható keresleti igényeket is ki kell tudni elégíteniük.
A tervezési folyamatban gyakran előfordul egy-egy hangsúlyeltolódás valamilyen irányba, többnyire a beruházási költségek, esetenként a keresleti igények felé.
Egyetérthetünk azzal, hogy a rendelkezésre álló szűk beruházási forrásokat a legoptimálisabban kell felhasználni! Sarkosan fogalmazva: minél kevesebb pénzből készüljenek a minél magasabb színvonalú fejlesztések.
Úgy gondoljuk, mindez nem mehet annak rovására, hogy a megépülő vasúti infrastruktúrába kódolva legyen, hogy csak egyféle menetrendi struktúrának tudjon megfelelni, a menetrendtől eltérő közlekedés esetén a rendszer zavarérzékenysége magas legyen, a forgalmi hatások, késések hosszabb időn keresztül továbbgyűrűzzenek, illetve a változó keresleti igényeket ne tudja kielégíteni. Hosszú távra tervezünk egy statikus rendszert, mely egy dinamikusan változó világban működik. Tehát igenis van az a helyzet, amikor be kell tervezni azt a kitérőkapcsolatot, ki kell építeni azt a vágányszámot stb., amitől valóban használható, jól használható lesz a vasút. Ez a vasút versenyképességének egyik alapja.
Véleményünk szerint a gyakorlati tapasztalat elengedhetetlen ahhoz, hogy már a tervezéskor meg lehessen mondani, hogy a megvalósítandó vasúti infrastruktúra a való életben is egy jól használható, az elvárásoknak megfelelő, összhangban lévő rendszert fog-e alkotni, vagy sem. Ettől érdekes és izgalmas minden egyes projekt, felelős tervezés.
Cégünk valamennyi munkatársa a végrehajtó szolgálatban szerezte gyakorlati tapasztalatát, mondhatni a vágányok között. Munkánk során az így megszerzett tudással felvértezve igyekszünk a tervezendő infrastruktúrát megfeleltetni a való élet kihívásainak.
Megosztás: